Albert Heijn lokt jonge voetballiefhebbers naar tabaksbalie

maandag 01 oktober 2018

Albert Heijn, de grootgrutter die graag én veel tabak verkoopt, heeft voetbalvedette Cristiano Ronaldo ingehuurd voor een nieuwe campagne. Hij prijst de nieuwste versie van een voetbalspel voor een spelcomputer aan, met de naam FIFA 19. Het spel is populair bij kinderen en jongeren en moet worden afgehaald bij de balie waar sigaretten worden verkocht.

Door Stella Braam

Is dit een sportschool of een nieuw filiaal van het Ronaldo-museum? Bij de Albert Heijn-supermarkt achter het Koninklijk Paleis in Amsterdam, de ‘Dam-Albert Heijn’, staren voorbijgangers naar de etalages die zijn afgeplakt met gigantische affiches. Er prijkt een foto op van voetballer Ronaldo met de tekst: FIFA19. Met dit spel, ook wel een e-sport genoemd, kun je het hoogtepunt van clubvoetbal in allerlei ‘game modes’ spelen en toernooi-ervaringen beleven, zoals de UEFA Champions League. Het is drie dagen voor de officiële releasedatum al te koop - mét korting - bij 650 Albert Heijn-winkels, meldt de website adformatie.nl.

Ronaldo bij de tabaksbalie

Bij binnenkomst in de Dam-Albert Heijn wacht er nog een verrassing: Ronaldo prijkt op een billboard bij de servicebalie waar tabak wordt verkocht. De indruk ontstaat dat de niet-rokende wereldster sigaretten aanprijst, wat hij zelf vast niet gewild zal hebben. Bovendien blijkt dat FIFA 19 bij de ‘tabaksbalie’ moet worden gekocht. Daar hangen ook bordjes met teksten als “in onze gerechten gebruiken we alleen scharrelkip”. De grootgrutter profileert zich namelijk met duurzame en biologische producten en is een gezondere leefstijl gaan promoten, onder andere door middel van een actie om sportzegels te verzamelen die bij een sportclub zijn te verzilveren. In de supermarkt zelf hangt Ronaldo’s portret boven opgestapelde Coca-Colablikjes met de slogan: “Gratis Coca-Cola - FIFA ultimate team pack”.

ronaldo tabaksbalie

Topverkoper tabak

Meer dan de helft van de sigaretten en shag wordt in Nederland door en in supermarkten verkocht. Albert Heijn is de marktleider onder supermarkten en is daarmee dus ook topverkoper van tabak in ons land. Ondanks de aanzwellende kritiek wil de grootgrutter niet stoppen met de verkoop van de dodelijke tabaksproducten. Zelfs het afdekken van rookwaren, zoals supermarktketen Jumbo doet, is voor AH een stap te ver.

Sport en tabak gaan niet samen

Eerder vertelde een woordvoerder van Albert Heijn aan TabakNee waarom ze sigaretten (blijven) verkopen: “Voor ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking maken tabaksproducten onderdeel van de boodschappen uit. Wij willen onze klanten graag keuze blijven bieden." Het gaat ze vermoedelijk ook om meer omzet en winst. Tabak is een van de meest rendabele producten per vierkante meter in de supermarktbranche.

“Sport en tabak gaan niet samen”, laat longarts Wanda de Kanter desgevraagd weten. “Door zo’n populaire game bij de tabakswaren te verkopen, worden nog meer kinderen geconfronteerd met sluikreclame voor tabak.”

tags:  displayban | reclameverbod | sluikreclame | supermarkt | tabaksdisplay | tabaksreclame