Tabakslobby succesvol in supermarkt

zaterdag 19 oktober 2013

Tabak is één van de meest rendabele producten per vierkante meter in de supermarktbranche. Dat zegt Gerald Tijssen, national field manager van Imperial Tobacco Nederland (Van Nelle, Drum en John Player Special) in het blad Distrifood van 12 oktober 2013.

Supermarkten scheppen graag het imago dat ze amper wat aan sigaretten verdienen. Het zou vooral een service aan de rokers zijn. Maar in een interview in Distrifood wordt duidelijk dat dit beeld niet klopt. Tijssen van Imperial Tobacco: "Het belang van deze categorie is voor een supermarkt niet gering, gemiddeld 6 procent van de omzet. Tel daarbij op de stabiele marges, geen prijserosie, geen derving en dat alles op maar enkele meters. Rookwaren is één van de meest rendabele categorieën van de winkel."

Rookwaren laten renderen

Imperial Tobacco is door de supermarktbranche verkozen tot "Beste Buitendienst van het Jaar 2013 Categorie Non-food" en verslaat daarmee de buitendienst van Mars Nederland, de winnaar van vorig jaar die nu nummer twee is geworden. De prijs werd uitgereikt door BNR-presentator Tom van 't Hek, oud-huisarts en voormalig tophockeyer, nu ambassadeur van de Stichting Mont Ventoux die zich inzet voor de kankerbestrijding.

Tijssen vertelt hoe zijn bedrijf de lobby aanpakt: "We maken schappenplannen en zorgen voor het schaponderhoud, adviseren over voorraadbeheer en delen kennis over de categorie. We proberen zo dicht mogelijk naast de ondernemer te staan en met hem mee te denken. [...] Voor een ondernemer betekent dit dat we samen kijken hoe we zijn rookwarencategorie het beste kunnen laten renderen."

Albert Heijn

De franchisers van de grootste supermarktketen Albert Heijn moeten zich de hulp van zo'n "buitendienst" laten welgevallen. TabakNee onthulde eerder dat tabak onder het basisassortiment valt en elke franchiser zodoende verplicht is om tabak te verkopen, op straffe van een boete van 14.000 euro per overtreding (Artikel 31, Boetebeding).