Onderzoek toont aan dat displayban effect heeft op rookprevalentie

maandag 29 oktober 2018

Uit nieuw onderzoek, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Tobacco Control, blijkt dat een displayban voor tabaksproducten in winkels waar tabak wordt verkocht ervoor zorgt dat er minder mensen gaan roken.

Door de webredactie

Een verbod op het zichtbaar uitstallen van tabaksproducten, ook wel displayban genoemd, heeft effect. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Universiteit van Illinois, dat onlangs is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Tobacco Control.

Reclame

Sinds IJsland als eerste land een displayban invoerde in 2001, hebben twintig landen dat voorbeeld gevolgd. Door toenemende regelgeving en reclameverboden, is de tabaksindustrie meer gaan leunen op de reclamemogelijkheid op pakjes en bij de verkooppunten. Zo zijn de uitgaven voor reclame op en rond tabaksdisplays in de Verenigde Staten bijvoorbeeld tussen 2011 en 2014 gestegen van 76 naar 238 miljoen dollar. Ook worden de displays steeds groter en aantrekkelijker gemaakt in de hoop de aandacht van de consument te trekken. Het zien van tabaksproducten kan ervoor zorgen dat iemand in de verleiding raakt een pakje te kopen en te gaan roken.

Rookprevalentie daalt

Uit een vergelijking tussen de verschillende landen blijkt dat een verbod op de uitstalling van tabaksproducten ervoor zorgt dat het aantal rokers in een land (de rookprevalentie) daalt.
Het gemiddeld aantal volwassenen dat dagelijks rookt daalde met 7%. Onder mannen was dat 6% en onder vrouwen 9%. De auteurs tekenen er wel bij aan dat niet uit te sluiten is dat ook andere factoren hun invloed gehad kunnen hebben op de resultaten, zoals het feit dat er massa mediale campagnes waren in sommige landen en er bijvoorbeeld al reclameverboden waren.

Displayban ook in Nederland 

Volgens een uitgelekt concept van het Nationaal Preventieakkoord dat staatssecretaris Blokhuis in november zal gaan presenteren, zal er ook in Nederland een displayban worden ingevoerd. Eerder poogden supermarkten al zelf tot een convenant te komen over zo’n verbod, maar dat lukte niet.

tags:  antirookbeleid | displayban | rookprevalentie | tabaksdisplay | tabaksontmoediging