Open brief oncologen aan ziekenhuisvereniging over steun tabakslobby

dinsdag 30 juli 2013

De Nederlandse Vereniging voor Oncologie (NVvO) schreef 30 juli een open brief aan Yvonne van Rooy, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). De oncologen willen dat de ziekenhuisvereniging de steun van VNO-NCW aan de tabakslobby afkeurt.

In een artikel in Vrij Nederland van 27 juli werd onthuld dat de tabakslobby op VNO-NCW leunt. In dat bewuste artikel laat Van Rooy van de ziekenhuiskoepel via haar woordvoerder weten dat ‘zij hierover geen mening heeft’. De oncologen zijn geschokt door deze opstelling.

‘Omdat roken de belangrijkste, vermijdbare oorzaak van kanker en sterfte is, zijn wij voor een actieve ontmoediging van tabaksmisbruik,’ aldus de open brief van de Nederlandse Vereniging voor Oncologie, die ondertekend is door secretaris dr. Lukas Stalpers. De oncologen vragen aan de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, ‘om in woord en daad de steun van de VNO-NCW aan de tabaksindustrie en public af te keuren’.

Klik hier om de open brief te lezen.