line

Analyse van een succesvolle lobby

woensdag 11 februari 2015

Vorige week ontving Wanda de Kanter, voorzitter van de Stichting Rookpreventie Jeugd, de Vrouw in de Media Award 2014 voor haar doeltreffende optreden als deskundige in de pers. Eerder al analyseerde Erik van Venetië, public affairs adviseur en samen met Jaap Luikenaar auteur van Het Grote Lobby Boek, de succesvolle lobby van De Kanter en haar collega Pauline Dekker in een post op hun blog Het Grote Lobbyen onder de titel De antirooklobby: de strijd tegen 'bad guys'. Met toestemming van de auteur geven we de blogpost hieronder integraal weer.

De antirooklobby: de strijd tegen ‘bad guys’

Door Erik van Venetië

Wanda de Kanter is longarts en het boegbeeld van de antirooklobby. Ze zette de gevaren van roken opnieuw op de agenda. Haar lobby is een fraai voorbeeld van succesvol lobbyen voor het goede doel.

Hoe ging Wanda de Kanter te werk? Dit zijn zes adviezen uit de antirook-casus, toepasbaar voor goededoelenlobbyisten en burgeractivisten:

1. Kennis is belangrijker dan kennissen. Netwerken en borrelen is niet genoeg. Zorg voor een stevig onderbouwd verhaal. Wanda de Kanter en haar collega-longarts Pauline Dekker schreven een populair wetenschappelijk boek over de schadelijke gevolgen van roken en hoe je ermee kunt stoppen. Niemand twijfelt aan de gezaghebbende mening van twee longartsen uit een Nederlands ziekenhuis.

2. Claim de rol van boegbeeld. De laatste jaren is er geen Bekend Gezicht meer aan de kant van de antirooklobby. De Kanter vult die leemte op.

3. Kies de rol van underdog die de strijd aangaat met de machtige bolwerken. Als de kleine David tegen de reus Goliath. Wanda de Kanter en Pauline Dekker nemen het op tegen de tabaksindustrie, een sector met een bedenkelijke reputatie en al tientallen jaren de 'bad guy' in lobbyland. Maar ze laten het daar niet bij. Ze kiezen een tweede Goliath: de Staat der Nederlanden. Dat is nieuw. Dat valt op.

4. Ontketen een relletje. De twee antirook-lobbyisten klagen de staat aan, omdat ambtenaren van het ministerie van Financiën gesprekken zouden voeren met de tabaksindustrie, tegen de internationale afspraken in. Die dagvaarding is een krachtig nieuws-item, oftewel een 'focus event' die de publieke aandacht trekt.

5. Zorg voor een aansprekend media-optreden. Wil je als goededoelen-organisatie een issue op de agenda zetten, dan zijn de media onmisbaar. Social media helpen, zeker, maar wil je echt doorbreken dan werken interviews in de traditionele media het beste. In de grote landelijke kranten of – nog beter – aan tafel bij Jeroen Pauw, zoals Wanda de Kanter en Pauline Dekker deden.

6. Zoek bondgenoten. De antirook-lobbyisten werken samen in de 'Alliantie Nederland Rookvrij' met de partners: KWF, Longfonds, Hartstichting en het nieuwe NoSmoKind, een initiatief van de Nederlandse kinderartsen.

Tot zover onze adviezen uit de antirook-casus.

Wanda de Kanter was lid van de Leidse studentenvereniging Minerva. Daar leerde ze het netwerken. Ze vertelt erover in een interview met de nieuwsbrief van de alumni van de Universiteit Leiden. In haar lobbyactiviteiten komt ze veel Minervatypes tegen: 'Liberaal ingestelde mensen die geloven dat individuen zich wel redden als ze hun best maar doen'.

Lees het hele interview. Daarin zegt ze verder: 'Door mijn werk realiseer ik me dat het leven niet zo maakbaar is als deze liberalen, die ik vaak tegenkom als lobbyist, wel denken.'

tags:  media | Wanda de Kanter | tabakslobby | antirookbeleid