line
serie-tabakswet-6-2

TabakNee blikt vooruit. Deel zes: Een wirwar aan systemen

zondag 17 januari 2016

Op 20 mei 2016 is het zo ver: dan wordt de Tabakswet aangepast aan nieuwe Brusselse regelgeving. Onlangs liet staatssecretaris Van Rijn in twee nota's doorschemeren wat er gaat gebeuren en wat er vooralsnog in de ijskast blijft staan. In een serie neemt TabakNee opvallende onderwerpen onder de loep. Dit is deel zes: e-sigaretfabrikanten mogen allemaal hun eigen systeem opzetten om de schadelijke stoffen in tabak te inventariseren, een wirwar is aanstaande.
Door de webredactie

In het vorige deel van deze serie zagen we dat tabaksproducenten grondiger moeten aangeven welke stofjes ze in hun sigaretten stoppen. Voor e-sigaretten geldt iets extra's: "De Tabaksproductenrichtlijn verplicht lidstaten om van producenten, importeurs en distributeurs van elektronische sigaretten en navulverpakkingen te eisen dat zij een systeem opzetten voor het vergaren van informatie over alle vermoedelijke schadelijke effecten van hun producten," schrijft Martin van Rijn. Ze mogen daarbij allemaal een eigen systeem bedenken. De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) zal die moeten bijhouden en beoordelen op betrouwbaarheid.

Woud aan systemen

Als deze producenten (en internationale tabaksgiganten als Philip Morris International, Imperial Tobacco en British American Tobacco horen daarbij) daadwerkelijk allemaal met hun eigen systeem komen, ontstaat er een woud aan systemen waar de NVWA dan wijs uit moet zien te worden. Van Rijn geeft ook toe dat "er verschillende systemen naast elkaar ontstaan. Het staat producenten, importeurs en distributeurs vrij om, al dan niet per land, een gezamenlijk systeem te ontwikkelen."

Volgens Van Rijn heeft hij niet veel ruimte om zelf zo'n systeem op te laten zetten en bij te houden. Hij kan pas ingrijpen als de producenten niet aan hun verplichtingen voldoen. En het is aan de NVWA om dat te beoordelen.

Op cursus?

Moet een NVWA-medewerker straks bij elke producent op cursus om het systeem onder de knie te krijgen? Waarom stelt de staatssecretaris niet zelf bij voortschrijdend inzicht eisen aan hoe zo'n systeem er in Nederland zou moeten uitzien? Om zo af te dwingen dat de invulling ervan voor de handhavende NVWA overzichtelijk blijft.

Van Rijn heeft wel een dreigmiddel voor achteraf: "Indien blijkt dat er geen systeem wordt opgezet of dat dit systeem onvoldoende wordt bijgehouden, zal er worden ingegrepen." Maar wat de precieze consequenties dan zullen zijn, is vooralsnog onduidelijk. Eerst maar weer afwachten om te zien of de producenten het hem wellicht uit zichzelf makkelijk zullen maken. Gezien hun reputatie is dat alles behalve logisch.

Binnenkort deel 7: het begrote bedrag voor tabakspreventie is een schijntje.

Eerdere en latere delen lezen?

Hier deel 1: Roken? Veel duurder moet je het niet maken.
Hier deel 2: Naleving leeftijdsgrens? Laat maar zitten.
Hier deel 3: Waardeloze leeftijdscontrolesystemen? Waarom niet?
Hier deel 4: Standaardverpakkingen en uitstalverbod op de lange baan.
Hier deel 5: Valt rattengif onder het bedrijfsgeheim?
Hier deel 7: Preventie? Zonde van het geld.
Hier deel 8: De tabaksaccijnzen voor preventie gebruiken? Waarom zouden we?

tags:  gezondheidsschade | nvwa | Tabakswet | Van Rijn