Philip Morris screent leden Europees Parlement
maandag 23 september 2013
Philip Morris liet profielen maken van honderden leden van het Europees Parlement. Dat melden de kranten Le Soir en De Standaard. Op die manier hoopt de tabaksmultinational het stemgedrag over nieuwe antirookmaatregelen tegen te houden. De zogenoemde Herziening van de Tabaksproductenrichtlijn moet roken onaantrekkelijker maken voor jongeren, onder andere door lekkere smaakjes te verbieden en grote gezondheidswaarschuwingen op de verpakkingen te verplichten.
Al eerder berichtte TabakNee dat Philip Morris 161 lobbyisten naar Brussel heeft gestuurd en volgens de krant The Observer heeft dat het nodige gekost: alleen al van januari tot juni 2012 declareerden zij omgerekend bijna €1,5 miljoen voor gemaakte onkosten voor ontmoetingen met Europarlementariërs. Nu blijkt dat die lobbyisten Europarlementariërs screenden op hun houding in de tabakskwestie. Met kleurtjes werden de Europarlementariërs in categorieën verdeeld. Wie een 'rood etiket' kreeg, staat te boek als tegenstander van tabak en dus niet beïnvloedbaar.
Marianne Thyssen: rood etiket
Europarlementariër Marianne Thyssen van de CD&V (die op de foto staat) kreeg zo'n rood etiket. Bovendien staat in het uitgelekte rapport van Philip Morris dat "het erg ongunstig zou zijn als Thyssen voorzitter wordt van de bevoegde commissie". Marianne Thyssen voelt zich enigszins geflatteerd door die omschrijving, omdat die zou aangeven dat ze de volksgezondheid boven de belangen van de tabaksindustrie stelt. Wel vraagt ze zich af of in het geval van Philip Morris de wetgeving op de privacy en die op de werking van de Europese instellingen niet zijn overschreden. De belangrijkste buffer moet bij de politici zelf liggen en die moeten voldoende weerbaar zijn tegen druk, aldus Thyssen.
Klik hier om het hele artikel te lezen.