Hypocriete tabakspusher Albert Heijn promoot gezonde levensstijl

vrijdag 14 september 2018

OPINIE

Albert Heijn is een nieuwe actie gestart om een gezonde levensstijl te promoten. Consumenten kunnen sportzegels verzamelen en die vervolgens verzilveren bij een sportclub. AH wil zich zo profileren als een grootgrutter die het beste met haar klanten voorheeft, maar verdient ondertussen flink aan de verkoop van tabak. Hypocrieter kan het bijna niet.

Door Frits van Dam

"Een actieve, gezonde levensstijl moet voor iedereen toegankelijk zijn,” zegt Wouter Kolk, sportief directeur van Albert Heijn in een persbericht. Albert Heijn (AH) werkt daarom samen met sportkoepel NOC*NSF en start een puntenactie: een volle spaarkaart met sportzegels is goed voor vijf keer gratis trainen bij een aangesloten sportclub.
Kolk: “Vanuit de pilot hebben we samen met sportpartner NOC*NSF geleerd dat er een enorme vraag is om op laagdrempelige wijze kennis te maken met sport. Met de AH Sportactie willen we sporten toegankelijker maken door de drempel tot sport te verlagen en daarmee een actieve levensstijl te promoten."

Een prachtig initiatief?

Een prachtig initiatief neemt de Albert Heijn daar: het promoten van een gezonde levensstijl kan immers alleen maar toegejuicht worden. Maar er zit toch een addertje onder het gras , want hoe geloofwaardig is de intentie van de AH? Dit is namelijk dezelfde supermarkt die goud geld verdient aan de verkoop van tabak (zelfs online). “De sigarettenverkoop verschuift van tankstations en kleine tabakszaken naar de supermarkten,” schreef het AD nog in maart van dit jaar op basis van de nieuwe editie van de Merken Top 100 van Foodmagazine: “Marlboro zette in 2017 een slordige half miljard euro in supers om, een groei van bijna 3 procent. Camel groeide 6 procent.” 
Volgens die Merken Top 100 is Marlboro met een omzet van 455,5 miljoen euro zelfs met afstand het grootste A-merk dat in de supermarkten over de toonbank gaat. Op de tweede plek staat Coca Cola met 298,3 miljoen euro. En dan treffen we in de top tien dus Camel nog aan en op de plaatsen 13-16 andere sigarettenmerken.

Moreel te verantwoorden?

Tabak is dus een enorme inkomstenbron voor de supermarkten. Albert Heijn is de marktleider en geniet dus flink mee van de tabaksverkoop. Tabak is bovendien een lucratief product om te verkopen, omdat verslaafde rokers er speciaal voor naar de supermarkt gaan en dan direct wat andere boodschappen meenemen.
Maar is tabaksverkoop moreel nog te verantwoorden? Begin dit jaar besloten grote drogisterijen na het negatief beantwoorden van die vraag om ermee te stoppen. Maar in datzelfde bericht lieten grote supermarkten als de Jumbo, Plus en ook de Albert Heijn weten daar nog niet aan toe te zijn. In mei van dit jaar zei een woordvoerder van de AH zelfs nog tegen Distrifood dat klanten van de Albert Heijn er voor ál hun boodschappen terecht moeten kunnen. “Voor ongeveer een kwart van onze klanten is tabak daar een onderdeel van.”
Zelfs het invoeren van een displayban (het uit het zicht verkopen van tabaksproducten zodat er in ieder geval geen verleidelijke werking meer vanuit gaat) probeert de AH zo lang mogelijk uit te stellen. Immers als tabak uit het zicht verdwijnt, zal dat de verkoop niet ten goede komen.

Je longen uit je lijf rennen

Albert Heijn wil kennelijk zo lang mogelijk blijven verdienen aan rokers. Dat dat ten koste gaat van de gezondheid van die rokers, lijkt de grootgrutter niet zo veel uit te maken. Welnee, je krijgt vanaf nu bij je pakjes sigaretten wat sportzegels, zodat je met je opgelopen COPD op een loopband bij een bevriende sportclub je de longen uit het lijf kunt rennen.
Als er een prijs zou bestaan voor de meest hypocriete reclamecampagne, dan zou Albert Heijn die met voorsprong winnen.

tags:  displayban | reclame | supermarkt | tabaksdisplay | tabakspushers | verkooppunten