line
the real cost-1

Onderzoek toont aan dat financiering antirookcampagnes loont

dinsdag 21 augustus 2018

Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat de Amerikaanse advertentiecampagne The Real Cost ervoor heeft gezorgd dat 350.000 jongeren niet zijn gaan roken. Daarmee is tegelijkertijd 31 miljard dollar bespaard op toekomstige ziektekosten.

Door de webredactie

Een wolf loopt door de straten, klaar om met een huf en een puf naar een varkentje te blazen. Maar dan raakt hij buiten adem en loopt het sprookje niet af zoals we het kennen: de wolf moet met zijn ziel onder zijn oksel afdruipen. Deze reclame hoort bij de campagne The Real Cost van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) en eindigt met een voice-over die vertelt dat zelfs de grootste en sterkste figuur later geen lucht meer in zijn longen kan krijgen als hij of zij als tiener is gaan roken.

Kosteneffectief

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat deze reclamecampagne (die meerdere spotjes en ook advertenties in kranten, tijdschriften en op het web bevatte) ervoor heeft gezorgd dat tussen 2014 en 2016 er 350.000 jongeren niet zijn gaan roken. The Real Cost was gericht op jongeren tussen de 12 en 17 jaar oud omdat zij het grootste risico lopen om met roken te gaan experimenteren. De reclames toonden wat de gevolgen van roken voor de gezondheid kunnen zijn.
Het onderzoek naar de resultaten van de campagne is gepubliceerd in het American Journal of Preventitive Medicine en laat zien hoe kosteneffectief het voeren van antirookcampagnes zijn.

Goed voor de staatskas

De onderzoekers berekenden dat er in de toekomst 31 miljard dollar (ruim 27 miljard euro) is bespaard aan ziektekosten die niet meer uitgegeven hoeven te worden. De campagne zelf kostte de FDA bijna 250 miljoen dollar die over een periode van twee jaar is uitgegeven. Dat betekent dat elke dollar die de FDA heeft uitgeleverd er 128 heeft opgeleverd en dat reclamecampagnes die roken moeten ontmoedigen niet alleen resultaten boeken voor de volksgezondheid omdat minder jongeren gaan roken en dus niet verslaafd raken, maar dat ook de staatskas bij dit soort campagnes gebaat is.

Roken, dood en doozonde

Longarts Wanda de Kanter reageert verheugd op het onderzoek. “Dit toont perfect aan dat het zin heeft om antirookcampagnes op televisie te laten zien. Het zou goed zijn als de overheid geld investeert in nieuwe campagnes zodat ook in Nederland jongeren ontmoedigt worden om te gaan roken.”
Maar er waren in Nederland toch al eerder spotjes op televisie die roken ontmoedigden, zoals Roken, dood en doodzonde? De Kanter: “Al bijna tien jaar worden alle campagnes betaald door het KWF, Stivoro (totdat de overheid dat schrapte), het Longfonds en de Hartstichting, terwijl de overheid in het kader van preventie dat juist zou moeten steunen met een bijdrage. De overheid incasseert wel jaarlijks ruim 2 miljard euro aan accijns, dus het lijkt me een goed idee dat een gedeelte daarvan wordt gebruikt om er antirookcampagnes mee te financieren.”

Tabaksverslavingsfonds

De Stichting Rookpreventie Jeugd en het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) hebben in juli nog opgeroepen om een Tabaksverslavingsfonds op te richten, waarin de tabaksindustrie verplicht 1 procent van haar bruto-omzet zou moeten storten omdat het vreemd is dat de vervuiler en ziekmaker niet bijdraagt aan de kosten die zijn verbonden aan de schade die ze veroorzaakt. Een gedeelte van zo’n Tabaksverslavingsfonds zou, naar nu is gebleken effectief, naar antirookcampagnes kunnen gaan.

tags:  stoppen met roken | jeugd | jongeren | onderzoek | antirookbeleid | tabaksontmoediging