Big Tobacco verleidt jongeren via sociale media

vrijdag 17 april 2015

Uit een nieuw Amerikaans onderzoek blijkt dat jongeren in contact komen met tabaksreclame en -aanbiedingen via sociale media. Dat vraagt volgens de onderzoekers om duidelijkere regelgeving, want door sociale media zijn de grenzen van het schoolplein weggevallen.
Door de webredactie

"Deze sigaret heeft een lekkere nasmaak, al blijft het chemische gevoel wel iets te lang op mijn tong hangen," zegt de ene Britse tiener tegen de andere. Een grap? Welnee, gewoon te bekijken op YouTube.

Volgens de studie Exploring how the tobacco industry presents and promotes itsef on social media (2014) blijkt dat er maar liefst 120.000 pro tabak-video's op YouTube staan. Er zijn ook 238 Facebook fan-pagina's voor verschillende sigarettenmerken.

Fanpagina

De tieners uit de voorbeeldfilmpjes noemen zich The Reve Renyon Reviews. Ook zij hebben een eigen fanpagina aangemaakt. Jongeren hoeven de pagina maar te liken (het zijn er in dit geval 249) om elk nieuw filmpje in hun Facebook-tijdlijn te zien verschijnen. En het houdt niet op bij recensies. De tieners van The Reve Renyon Reviews doen ook vraag- en antwoordvideo's voor jongeren met vragen over wat het lekkerst rookt.

Tabak uitproberen

Door sociale media zijn de grenzen van het vierkante schoolplein weggevallen en kunnen jongeren wereldwijd bij elkaar te rade gaan en experimenteer-tips opdoen. Wat voor effect heeft dat? Uit het pas gepresenteerde onderzoek Hazards of new media: youth's exposure to tobacco Ads/promotions blijkt dat het veel waarschijnlijker is dat jongeren tabak zullen uitproberen wanneer zij via sociale media worden blootgesteld aan promoties en reclame voor tabaksproducten.

Toegankelijk platform voor tabaksindustrie

De informatie voor het onderzoek is gedestilleerd uit de Amerikaanse National Youth Tobacco Survey, een enquête onder meer dan 15000 jongeren. Sociale media, zo blijkt nu, is een toegankelijk platform voor de tabaksindustrie geworden om te proberen aan nieuwe klanten te komen, ondanks dat reclame voor tabaksproducten verboden is.

Advies

De onderzoekers van dit laatste onderzoek geven het volgende advies aan beleidsmakers: "Onze bevindingen onderstrepen dat er een beleidsstrategie nodig is om tabaksreclame via nieuwe media outlets beter te monitoren en reguleren."

Navraag leert dat er geen cijfers of statistieken bekend zijn die specifiek gaan over de beïnvloeding van jongeren in Nederland via sociale media als het gaat om tabaksgebruik. Desondanks zijn de Amerikaanse cijfers alarmerend te noemen.

tags:  jeugd | media | tabaksindustrie | tabakslobby